Ha már megtörtént a baj: helyszíni defektjavítás – illetve hogyan előzhető meg a defekt

Mobil gumiszerviz autónk rendelkezésre áll a szezonális gumicsere mellett helyszíni defektjavítás céljára is. Hívjon, ha defektet kapott és a lehető leggyorsabban megoldjuk a defekt helyszínére történő kiszállást. Azonban több dolgot is tehetünk, hogy megelőzzük a gumiabroncs kilyukadását, a defektet. Lássuk, mit tehetünk a gumisérülések megelőzéséért.

defektjavítás

Gumiabroncsok nyomásának rendszeres ellenőrzése

Új autó vásárlása után vagy friss jogosítvány megszerzésekor általában még lelkesen ellenőrzi az ember a gumik állapotát, illetve a guminyomást. Azonban az idő előrehaladtával sokszor hajlamos az ember elfelejteni és elmaradhat a folyamat. Pedig a megfelelő guminyomás alkalmazásával megelőzhetőek olyan kellemetlen és bosszantó dolgok, mint a gumiabroncsok egyenetlen kopása és idő előtti elhasználódása. Illetve ha túl alacsony nyomáson használjuk a gumikat, akkor a belső falukon a súrlódás miatt szerkezeti sérülések keletkeznek és ezáltal szinte elkerülhetetlen lesz a defekt. Minden autó gumiját az adott autótípusnak és gumiméretnek megfelelő nyomásra kell felfújni. A gyári guminyomás értékét általában a jármű B oszlopán, vagy a tankfedélen szokták feltüntetni. Ott érdemes ellenőrizni, és a legtöbb esetben nem célszerű más értékre fújni. A guminyomást minden elindulás előtt szemrevételezéssel, kéthetente pedig műszerrel célszerű ellenőrizni, hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket. Ez a rövid, de rendkívül fontos rutinművelet például benzinkutakon gyorsan és egyszerűen elvégezhető.

defektjavítás - guminyomás mérés

guminyomás mérés

Gumik életkorának és állapotának ellenőrzése

A gumik életkora sem elhanyagolható szempont egy esetleges defekt elkerülése kapcsán. Lehetséges, hogy egy tizenéves, jó állapotúnak tűnő gumiabroncson nincsenek szemmel láthatóan jelentősebb sérülések. Azonban az anyag elöregedése, felkeményedése miatt romlik a tapadás, drasztikusan megnő a fékút és hirtelen irányváltoztatásra sem fog a megfelelően reagálni az adott jármű. Sok apró hajszálrepedés képződik rajta, akár a futófelületen, akár a vállon vagy az oldalfalon, és emiatt egy idő után veszíthet a nyomásából. (Szakemberként itt azt is megjegyezném, hogy egy ilyen korú- és állapotú abroncs a szakszerű javítás ellenére is magában rejti a fentebb említett veszélyeket.)

Valamint, ha a gumi pereme elöregszik, repedezetté válik, akkor nem lesz képes tökéletes légzárást biztosítani a felnivel történő érintkezési felületen. Ez is okozhat lassú defektet. Ez a helyzet úgy állapítható meg, hogy ilyenkor szöget, csavart, vágásnyomot nem találunk a gumiban, ami egyértelmű oka lenne a leeresztésnek, és nem is a szelep enged. Mégis rendszeresen azt tapasztaljuk, hogy lapos a kerék. A pontos diagnosztizálást mobil gumiszervizünk elvégzi a helyszíni defektjavítás alkalmával. Egy ideig peremtömítéssel még javítható ez a probléma, azonban egy idő után már elkerülhetetlenné válik a gumiabroncs cseréje.

Mégis mennyi ideig jó egy gumiabroncs?

Szakemberek egységes véleménye szerint a gumiabroncsok élettartama 10 év, utána már jelentősen romlanak paramétereik, akár életveszélyessé is válhatnak. Így ha a 10 éves kort elérik gumiabroncsaink, akkor azonnali lecserélésük javasolt a defekt és az esetleges baleset elkerülése végett.

gumiabroncs élettartama

A fel nem szerelt gumiabroncs szakszerű tárolási körülmények között 3 évig minősül frissen gyártottnak, 5 éves koráig újnak, minőségük eddig a határidőig nem romlik a gyártási állapothoz képest. Tehát egy 5 éves (de addig fel nem szerelt és szakszerűen tárolt) gumiabroncs még további 5 évig biztonságosan használható.

Szakszerű gumitárolásnak az minősül, ha a gumik UV sugárzástól, erős hőmérsékleti hatásoktól, intenzív hőingástól védett helyen kerülnek elhelyezésre. Ha felnire vannak szerelve, akkor egymásra fektetve, megfelelő nyomásra beállítva helyezzük el őket. Amennyiben nem felnin vannak az abroncsok, akkor pedig állítva, időnként megforgatva kell őket tárolni.

Már felszerelt, használt guminál az életkor és általános állapot mellett a mintázat mélysége a döntő a használhatóság és biztonságosság szempontjából. A törvényi minimum 1,6 mm-es mintamélység, de már 3-4 mm-es mélységnél érdemes lecserélni az abroncsokat, hogy biztosíthassuk az optimális tapadást. Mindig figyeljük a kopásjelzőt, valamint ha nem egységesen kopnak a gumik, akkor vagy nem megfelelő a guminyomás vagy futómű-állításra van szükség.

gumi profilmélység mérés

profilmélység mérés

A pótkerék, mint mentőöv a bajban

Ha megoldható, akkor célszerű pótkereket vagy legalább mankókereket tartani az autóban. Legyünk tisztában ennek elhelyezkedésével, a hozzáférés módjával (némely pótkerékhez igencsak körülményesen lehet hozzáférni). Tartsunk az autóban kerékkulcsot, ha pedig kerékőr található a kerékcsavarokon, akkor mindenképpen legyen a kerékőr kulcs is a járműben tartva. Az autóhoz tartozó kerékőr kulcs hiányában még a legtöbb gumiszerviz sem tudja levenni a kereket, nemhogy a sofőr az út szélén defekt esetén.

A pótkerék állapotát is ellenőrizzük rendszeresen. Ha már rossz állapotú, eldeformálódott, nagyon korrodált a felni, akkor annak javítása, cseréje szükséges lehet. A pótkerék élettartamát is ellenőrizzük, az sem legyen 10 évesnél öregebb. Sok olyan esettel találkoztam már gumiszerelőként, hogy nem az autóhoz való pótkerék állt rendelkezésre, hanem teljesen más méretű vagy osztókörű, mint a többi kerék. Ilyen esetben hiába van az autóban pótkerék, az nem szerelhető fel defekt esetén.

A pótkerék guminyomását is ellenőrizzük a rendszeres kétheti műszeres ellenőrzés során. A pótkereket néhány tized barral magasabb nyomásra fújjuk fel, mint a többit, hogy ha egy kicsit leeresztene, még akkor is használható legyen. Mankókerékkel történő közlekedésnél mindig vegyük figyelembe a gyári előírását a sebességre és a megtehető távolságra vonatkozóan. Illetve ilyen esetben törekedjünk arra, hogy a nem teljes értékű pótkereket mielőbb cseréljük le teljes értékű kerékre, hosszabb távon semmi esetre se használjuk!

Ha ezekre a dolgokra figyelünk, illetve természetesen kerüljük a kátyúkat, padkákat, építkezések, iparterületek környékét (ahol szögek, csavarok, vasdarabok kerülhetnek ki az útra), akkor a defektek egy nagy része megelőzhető. De lássuk most azt, hogy mire ügyeljünk, ha már bekövetkezett a defekt.

Teendők defekt esetén – a defektjavítás hatékonyabbá tétele

Ha defektet kapunk, a legfontosabb, hogy azonnal álljunk félre biztonságos módon. Hirtelen durrdefekt esetén a lankadatlan figyelem, a lélekjelenlét, az azonnali reagálás és a magabiztos kormány- és pedálkezelés elkerülhetővé tehet egy esetleges balesetet. Nem csak a defekthez kapcsolódóan fontos kiemelni, hogy vezetés közben ne foglalkozzunk mással, ne nyomkodjuk menet közben a telefonunkat, ne keresgéljünk magunk körül leeső tárgyakat, hanem feszült figyelemmel koncentráljunk az útra, és két kézzel fogjuk a kormányt a gyors reagálás érdekében. Amikor félreálltunk a defekt miatt, és kiszállunk, vegyünk fel láthatósági mellényt és helyezzük ki az elakadásjelző háromszöget, illetve vészvillogót, ha az úttest szélén tudtunk csak félreállni.

defektjavítás vezetés telefon

Sokan úgy gondolják, hogy néhány száz méter megtétele a defektes gumival nem okozhat problémát. Azonban ez nem így van. Több tízezer forintos felesleges kiadást úszhatunk meg, ha azonnal félreállunk, és a még esetleg javítható gumit nem tesszük tönkre annak a kis útnak a megtételével. Ugyanis, ahogy a korábbiakban írtuk, alacsony guminyomással közlekedve a gumi oldalfala is sérülhet belülről. Így válhat egy gyorsan javítható kis sérülés is a gumi eldobását eredményező nagy problémává. Ilyen esetben hiába a helyszíni kiszállás, a gyors defektjavítás, a gumi már sokszor nem menthető, ha alacsony nyomáson mentek vele akár kis távolságot is. Ugyanezen ok miatt, ha parkolást követően indulnánk autónkkal és azt tapasztaljuk, hogy ez idő alatt leeresztett a kerék, akkor ilyen állapotban semmi esetre se induljunk meg vele.

Milyen adatokra van szükség a defektjavítás igényléséhez?

Ha defekt esetén nincs pótkerék az autóban vagy bármi ok miatt nem használható vagy nem sikerül felszerelni, akkor hívjon engem bizalommal, és kiszállok a helyszínre megoldani a problémát. A telefonhívás során amit mindenképpen meg kell adnia, az a defektes autó pontos helye, illetve a gumi pontos mérete – pl. 215/65 R 17 (leeresztett gumi esetén, ha már nem látszik rajta a gumiméret, akkor az ugyanazon tengelyen lévő másik gumiról adhatja meg a szükséges adatokat). A gumiméret pontos megadása azért lényeges, mert a raktárkészletből viszek tartalék gumit, arra az esetre, ha nem menthető már a defektes abroncs. A gumicsere párban történik, ugyanis az egy tengelyen lévő gumiabroncsok paramétereinek (méret, mintázat, állapot, terhelési index stb.) meg kell egyezniük.

Amiket még meg szoktam kérdezni a pontosítás miatt, az az autó típusa, rendszáma (ha parkolóban, több autó között áll a kocsi), a felni típusa (acél vagy alumínium), illetve hogy a defekt oka látszik-e a gumin. Ezen információk megadása után leegyeztetjük a mobil gumiszerviz autó kiérkezésének idejét. Ezt viszonylagosan nagy pontossággal meg tudom adni, de kérem vegyék figyelembe, hogy a forgalmi helyzet és az előző munka/munkák elvégzési ideje minimális mértékben befolyásolhatja. Maga a defektjavítás ideális esetben körülbelül fél – háromnegyed órát vesz igénybe. De ha vannak komplikációk (pl. korrodált kerékcsavarok, megszorult felni stb.), akkor a munkavégzés ideje ennél hosszabb is lehet.

A defektjavítás szervizautónkkal teljes értékű, mint egy fix szerelőműhelyben!

A mobil gumiszerviz autó teljes körűen felszerelt műhelynek minősül. A helyszínen történő defektjavítás minősége semmivel sem tér el egy fix műhelyben végzett defektjavítás minőségétől. Mobil gumiszervizünkben számla-, illetve nyugtaadás természetesen megoldott, és a készpénzen kívül bankkártyával is fizethet. Csakúgy mint egy fix műhelyben! A defektjavítás elvégzése után nincs is más teendője, mint folytatnia útját. Néhány napon belül pedig még mindenképpen ellenőrizze a guminyomást, és ne felejtse el rendszeresen megtenni!

Ha defektet kapott, hívjon. Helyszíni defektjavítás szolgáltatással a defekt bekövetkezésének helyén megjavítom a lyukas autógumit vagy ha már nem menthető, akkor kicserélem.

Egyéb kapcsolatfelvételi lehetőségek:

Defektjavítás elérhetőségek>>>

Facebook oldal>>>

Biztonságos közlekedést kíván a Nonstop Gumiszerelő!

defektjavítás úton