Mikor szükséges a gumicsere?

A gumicsere nem tartozik mindennapi teendőink közé, de amikor szükséges, akkor hirtelen válik sürgető problémává. Van olyan helyzet, amikor tudunk előre tervezni ezzel kapcsolatosan (pl. szezonális átszerelés esetén), és belekalkulálni költségvetésünkbe. Viszont van olyan helyzet is, amikor váratlanul lép fel a probléma (pl. ha durrdefektet kaptunk). Nem győzzük hangsúlyozni, hogy nem szabad a szőnyeg alá söpörni az autógumival kapcsolatos teendőket, problémákat. Hiszen az autóval történő közlekedésünk idején ez az egyik legfőbb elem, ami saját és mások testi épségéért és vagyonáért felel! Lássuk, hogy milyen esetekben elkerülhetetlen a gumicsere, ha jót akarunk magunknak (és másoknak):

  1. szezonális gumicsere alkalmával (nyári gumicsere / téli gumicsere)
  2. javíthatatlan defekt esetén
  3. a gumik életkora, állapota, anyaguk elöregedése esetén

gumicsere

1. Szezonális gumicsere (téli/ nyári gumicsere)

Gumiszerelőként sokszor tapasztalom, hogy sajnos nem mindenki tartja be, hogy az évszaknak, időjárási körülményeknek megfelelő gumiabroncson közlekedjen. Sokan követik azt a taktikát, hogy nyári gumit nem vesznek, hanem a téli gumit járják le, és 1-2 évente vesznek a kocsira másik téli gumi garnitúrát. Pedig a szezonális gumicsere betartásával jelentősen meghosszabbíthatjuk a gumik élettartamát és optimalizálhatjuk a jármű fogyasztását. Ezáltal spórolhatunk és nem keletkezik annyi gumi hulladék sem, mintha nem megfelelő körülmények között használnánk gumiabroncsainkat.

Sokan lehet, hogy nem is tudják, de a téli gumik sokkal jobban kopnak tavasszal és nyáron, meleg időben, a felforrósodott aszfalton, mint a téli hidegben. Valamint a gépkocsi fogyasztását is negatívan befolyásolja, ha téli gumit használunk nyáron, mert egészen más tapadási értékeket biztosít, mint a nyári gumi. A nyári gumi pedig télen nem biztosít kellő védelmet megcsúszás ellen, anyaga kikeményedik, kedvezőtlenné válik a tapadás szempontjából. Egyértelműen belátható tehát, hogy nemcsak biztonsági okokból érdemes az évszaknak megfelelő abroncsot választani, hanem még pénzügyileg is kedvezőbben jöhetünk ki, mintha meg akarnánk spórolni egy plusz gumigarnitúra tartását.

Mikor esedékes a nyári gumi felszerelése?

A szezonális gumicsere sosem egy fix dátumhoz kötött. Hiába jön el a tavasz 1. napja, ne vetessük le a téli gumikat, ha még nem megfelelőek az időjárási körülmények. Ameddig hó és/vagy fagy várható, addig mindenképpen hagyjuk fenn a téli garnitúrát biztonsági okokból. De ha már tartósan meghaladja a hőmérséklet a 7 Celsius-fokot, akkor eljött a nyári gumicsere ideje.

És mikor kell már téli gumi?

Ha pedig ősszel már tartósan 7 Celsius-fok alá csökken a hőmérséklet, akkor itt az ideje a téli gumicsere megejtésének. Sokan megvárják a fagyokat vagy az első hóesést, de ezt ne tegyük, mert abban az időszakban, amikor 7 fok alatt van a hőmérséklet, de még nincsenek fagyok, a nyári gumi már kikeményedik, romlik a tapadása, csökken az élettartama és biztonságossága. Valamint ezeknél az időjárási változásoknál hirtelen sokan rohamozzák meg pánikszerűen a gumiszervizeket és jelentős sorok, várólisták alakulhatnak ki. Nálunk, mobil gumiszerviznél is hiába nonstop a kiszolgálás, de ha már jóval előre lefoglalt időpontjaink vannak, akkor nem tudunk azonnali kiszállást biztosítani, maximum ha lesz váratlanul lemondott, felszabaduló időpont.

Fontos, hogy a gumiabroncsok felszereltetése előtt mindenképpen ellenőrizzük le, hogy alkalmasak-e a felrakni kívánt abroncsok a további közlekedésre. A gumik állapotának ellenőrzésével kapcsolatban hasznos tanácsok találhatóak defektjavítás témájú aloldalunkon. 

2. Javíthatatlan defekt esetén

Ebbe a kategóriába tartozik a durrdefekt, amikor a gumin helyre nem állítható sérülés, szétrobbanás keletkezik, vagy a hosszú vágások, szétnyílások, a nagy átmérőjű lyuksérülések, az oldalfal károsodása (pl. padkázás miatt) vagy ha javítható gumisérülés keletkezett (pl. szög/ csavar állt bele a gumiabroncsba), de nem vettük észre és hosszabb távon közlekedtünk a leeresztett, nem megfelelő nyomású kerekeken (ilyen esetben belülről károsodik az abroncs). Részletesebb információk a defektekkel kapcsolatosan szintén defektjavítás témájú aloldalunkon tekinthetőek meg.

3. A gumik életkora, állapota, anyaguk elöregedése esetén

Fontos szabály, hogy 10 évnél öregebb gumit akkor se használjunk, ha szemrevételezéssel jó állapotúnak tűnik. Valamint ne használunk olyan gumit, ami ugyan fiatal, de helytelen tárolás miatt sérülés, jelentős kopás, anyagöregedés, mikrorepedések láthatóak rajta. Nem megfelelő az az abroncs sem, ami a futómű megfelelő beállításának hiányában már jelentősen félrekopott, nem azonos profilmélységű a futófelület különböző részein. Gumicsere időszaktól függetlenül is rendszeresen ellenőrizzük a gumik állapotát és profilmélységét, és ha 3-4 mm alá csökken, akkor már javasolt lecserélni. 

Ha a fent részletezett okok bármelyike miatt gumicsere kellene, hívjon bizalommal

Ha szeretné aktuális híreinket megtekinteni, látogassa meg Facebook oldalunkat IDE KATTINTVA>>>